ПРА БЫТ У ФІНЛЯНДЫІ
І «ЛОЖАК ДЛЯ ПЧАЛЫ»
- Існуе тэза пра тое, што паэт мусіць быць галодным і бяздомным, каб было натхненне...
- Гэта няпраўда. У Фінляндыі, куды мяне запрасілі ў 1999 годзе, я жыў так заможна, як ніколі раней, і як, пэўна, пазней жыць не буду. У мяне быў дом з вокнамі на лес і мора, з поўным дастаткам. Камунізм такі, калі не рай. Не было іншых клопатаў, акрамя як пісаць. І там я напісаў паэмы «Паланэз» і «Ложак для пчалы», якія называлі пасля і «лепшымі паэмамі стагоддзя», і «лепшымі паэмамі ў беларускай літаратуры». Не ведаю, ці гэта так, але ў сённяшніх умовах, калі мне трэба думаць, як зберагчыся і дзе сродкі здабыць, каб жыць, наўрад ці я тыя паэмы, кнігі тыя напісаў бы.
Між іншым, перада мной у Фінляндыі быў Васіль Быкаў. Першы год я жыў у той жа кватэры на ўскрайку Хельсінкі, дзе і ён. Калі Быкаў з'ехаў адтуль, мы спаткаліся на літаратурным кангрэсе ў Нямеччыне. І ён спытаў, маючы на ўвазе жытло ў Фінляндыі: «Ну, раскажы, як там у нас?» Не як у нас у Мінску, спытаў, а як у нас у Хельсінкі…Чамусьці гэта кранула мяне да слёз. Перад тым мы размаўлялі пра тое, як пакутліва ўсё ж без Беларусі, ён мне нават кнігу так надпісаў: «Міламу пакутніку…» – а спытаў не пра Беларусь, а пра Фінляндыю. Чаму? Бо пражыў там паўтары шчаслівыя гады. Шчаслівыя, бо спакойныя. Ніхто яго не чапаў, не торгаў, як у Мінску: «А што, Васіль Уладзіміравіч, рабіць? А як жыць, а як быць? А ці не пойдзеце вы ў дэпутаты? А ў прэзідэнты?..» У Мінску ён быў не толькі і не столькі пісьменнікам, колькі гуру, прарокам, ад якога чакалі яму самому невядомых адказаў, а тут – толькі пісьменнікам. То бок, тым, кім ён і быў. І быў праз гэта шчаслівы.